Το πότε χτίσθηκε βέβαια ο Άγιος Γεώργιος του Βελάμπρο ακριβώς, δεν είναι γνωστό, υπολογίζεται όμως πως σίγουρα συνέβη κατά τον 7ο αιώνα μ.Χ.. Ίσως στον τόπο ανέγερσης του να προϋπήρχε ένας μικρός χώρος που να χρησιμοποιούνταν από τους Χριστιανούς για λατρευτικούς σκοπούς. Κατά τα άλλα, για την κατασκευή του νέου ναού χρησιμοποιήθηκαν ως υλικά, τμήματα άλλων κτιρίων, ίσως και απλών κατοικιών. Κατά τη γνώμη μου, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι πρώτοι αρχαίοι κίονες που είναι παρατηρήσιμοι στην αίθουσα, καθώς οι 3 εξ' αυτών είναι κατασκευασμένοι από μάρμαρο, προερχόμενο από την Κάρυστο στην Εύβοια και από την Πάρο. Αξιοσημείωτο είναι δε, πως αναγνωρίζονται ως ελληνικό στοιχείο ξεκάθαρα, αφού είναι Ιωνικού ρυθμού, λογικό αν αναλογιστούμε πως ο Άγιος Γεώργιος γεννήθηκε στην Καππαδοκία και μαρτύρησε στην Νικομήδεια. Τρόπον τινά ήταν μικρασιάτης αφού είχε ελληνική καταγωγή, μολονότι η Μικρά Ασία ήταν πλέον κομμάτι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας! Αλλά και πάλι, θα πρέπει να αναφερθεί πως με λίγη παρατήρηση, είναι εμφανές πως ο Ιερός αυτός Ναός χτίσθηκε χωρίς ακριβές χρονοδιάγραμμα και σε διάφορες φάσεις. Αν δεν είναι δυνατό να το αντιληφθείτε, απλά παρατηρήστε τους κίονες που είναι φτιαγμένοι από διαφορετικό τύπο μαρμάρου και όχι μόνο αυτό, είναι και πολλών διαφορετικών ρυθμών!
Πάντως δεν είναι βέβαιο αν ο ναός αφιερώθηκε εξ' αρχής στον Άγιο Γεώργιο. Τα χρόνια εκείνα θεωρείται πολύ δύσκολο κάτι τέτοιο, μιας και δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στη δύση, τουλάχιστον ως τον 12ο μ.Χ. αιώνα. Είναι βέβαιο σήμερα, πως αρχικά αφιερώθηκε στον Άγιο Σεβαστιανό, με πιθανό σενάριο να αφιερώθηκε ταυτοχρόνως και στον Άγιο Γεώργιο. Αυτό το μαρτυρεί και η κίνηση του Έλληνα Πάπα Ρώμης Ζαχαρία του Α', να μεταφέρει στα μέσα του 8ου αιώνος την Κάρα, το Δόρυ και μέρος της Πανοπλίας του Αγίου. Ως εκ τούτου, εορτασμοί προς τιμήν του φαίνεται να γίνονταν ήδη από τα τέλη του ίδιου αιώνα! Βέβαια, μολονότι σε αυτήν τη φάση γίνονται με τα πρότυπα των λατίνων, πολύ σύντομα, τον 9ο και τον 10ο αιώνα, θα λειτουργεί από Έλληνες μοναχούς, με βάση τα βυζαντινά πρότυπα. Εκείνα τα χρόνια θα δεχτεί και μια σπουδαία παρέμβαση, καθώς το οικοδόμημα θα αλλάξει προσανατολισμό. Σιγά σιγά βέβαια, και μέσα στον 10ο αιώνα, η λειτουργία του θα περάσει στα χέρια απλών ιερέων.
Οι ελληνικές επιγραφές που συναντάμε ακόμα και σήμερα στον Άγιο Γεώργιο όμως, αποτελούν ένα μοναδικό και ιδιαίτερο κομμάτι της ελληνικής του ιστορίας· απομεινάρι μιας άλλης εποχής, που υπενθυμίζει πως η Ελλάδα υπήρξε μητέρα του πολιτισμού και της Χριστιανοσύνης. Κατά την διάρκεια όλου του μεσαίωνα βέβαια, ο ναός θα συνεχίσει να δέχεται σημαντικές παρεμβάσεις. Επιγραμματικά, τον 12ο αιώνα κατασκευάζεται το μεγαλοπρεπές καμπαναριό, καθώς και η Αγία Τράπεζα με τη σημερινή της μορφή. Εν συνεχεία, τον 13ο αιώνα, μερικοί αρχαιολόγοι και ιστορικοί θεωρούν πως ανακατασκευάζεται η είσοδος, ενώ ταυτόχρονα αγιογραφείται η Αψίδα του Ιερού, πιθανά από μαθητές του Pietro Cavallini, καθώς δεν είναι της ίδιας ποιότητας με άλλα έργα του ζωγράφου, για τον οποίο έχουμε ελάχιστες πληροφορίες. Όλους αυτούς τους αιώνες βεβαίως προστίθενται διάφορες επιγραφές, τις οποίες και θα συναντήσουμε εντός και εκτός κτιρίου. Τέλος, λίγο πριν τη Νεότερη εποχή, όχι μόνο η είσοδος, αλλά και η οροφή, θα δεχθούν παρεμβάσεις, ενώ παράλληλα θα προστεθούν διάφορα έργα στην εκκλησία.
Περιοχή: Via del Velabro 19, Ρώμη (Rome) / Ιταλία.
Λέξεις κλειδιά: Ρώμη, εκκλησιαστικός τουρισμός, ελληνική παροικία, Ελλάδα, ελληνισμός.
Τι σχέση έχει με την Ελλάδα: Ο Άγιος Γεώργιος του Βελάμπρο είναι χτισμένος σε παλιά ελληνική συνοικία της Ρώμης, έχοντας έντονο το ελληνικό στοιχείο πάνω του. Τα λείψανα του Αγίου, που παραμένει σήμερα ο δημοφιλέστερος Άγιος των Ελλήνων, μεταφέρθηκαν εκεί από τον Έλληνα Πάπα Ρώμης Ζαχαρία τον Α'. Πολύ κοντά στον Ναό δε, βρίσκεται πλέον και η ορθόδοξη εκκλησία του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος.